trasy rowerowe w TatrachOkolice Zakopanego to nie tylko doskonałe miejsce na spacery i wędrówkę szlakami górskim to też możliwość wybrania się na wycieczkę rowerową. Oczywiście jazda na rowerze po terenach górskich wymaga dużo lepszej kondycji niż jazda po ścieżkach rowerowych. Trasy rowerowe jakie tutaj znajdziemy pozwalają nam jednak wybrać odpowiednią do naszych możliwości. Przy jeździe w terenie górskim ważniejsza od długości trasy jest różnica wzniesień pomiędzy poszczególnymi odcinkami oraz kąt ich nachylenia.

Trasa rowerowa: Zakopane – Witów – Dzianisz – Zakopane

Cała trasa liczy sobie około 30 km, trasa trudna, różnica wysokości 300 m, czas samej jazdy około 3,5h. Zaletą tej trasy rowerowej jest możliwość jej modyfikacji, jak widać na załączonej mapce, trasę można zacząć z kilku miejsc. W zależności od punktu startu długość trasy można skrócić, jednak niezależnie od wyboru wjazd na Gubałówkę jest nieodzowny. Rozciągają się stamtąd wspaniałe widoki na Zakopane i Tatry, wjazd rowerem na Gubałówkę też jest sporym osiągnięciem i przysporzy sporo satysfakcji.

Trasa rowerowa Zakopane - Witów - Dzianisz

Trasa rowerowa – Zakopanem – Witów – Dzianisz (mapa opracowana z wykorzystaniem Google Maps)

Cała trasa rozpoczyna się w Zakopanem, start przy ulicy Krupówki (nie ma to większego znaczenia gdzie) a dalej kierujemy się w kierunku Polany Szymoszkowej i dalej w kierunku Kościeliska. Jadąc dalej w kierunku na Witów po minięciu remizy skręcamy w prawo na Roztoki. Po przejechaniu około 3km kończy się na rozwidleniu droga asfaltowa, w prawo prowadzi droga na Płazówkę, którą pojedziemy dalej na Witów. Na lewo rozciąga się widok na dolinę Chochołowską i panoramę Tatr Zachodnich. Warto zatrzymać się tu i popatrzeć na otaczające nas widoki.

Witów mijamy z lewej strony, obok mostu na Czarnym Dunajcu. Dalej prowadzi asfaltowa droga, zwana „Pod Fidrygą”, do wsi Dzianisz. Dalej droga wiedzie już prosto na Gubałówkę jakieś 5 km do przejechania cały czas pod górę. Za włożony wysiłek na szczycie Gubałówki (1 123 m n.p.m.) możemy obejrzeć wspaniałe widoki na Tatry, Zakopane i okoliczne miasteczka.

Na Gubałówce jest sporo atrakcji turystycznych i miejsc gdzie można coś zjeść i odpocząć. Do Zakopanego możemy wrócić drogą prowadzącą w dół obok Butorowego Wierchu lub dłuższą trasą przez Kościelisko.

Trasa rowerowa: Zakopane – Polana Chochołowska – Zakopane

Długość trasy to 25 km, trasa średnia, brak trudnych podjazdów, czas samej jazdy około 2h. Trasa prowadząca do schroniska górskiego w Dolinie Chochołowskiej. Dużym ułatwieniem jest droga asfaltowa na większości części trasy. Dopiero końcówka prowadząca do schroniska prowadzi szutrem i kamiennymi łbami. Startujemy z Krupówek, choć można wybrać sobie dowolne miejsce w Zakopanem i dojechać do ulicy Kościeliskiej. Dalej ulicą Skibówki i Krzeptówki w kierunku granic miasta Zakopanego. Potem w kierunku Kir, mijamy wlot Doliny Kościeliskiej i następną Doliną będzie Chochołowska.

Wyźnia Brama Chochołowska

Wyżnia Brama Chochołowska (fot. własna)

Trasa na początku doliny prowadzi drogą asfaltową, która później zaczyna pokrywać się kocimi łbami oraz lekko wznosi się po górę. Jedzie się dość przyjemnie bez większego wysiłku obok górskiego strumienia i jest czas oglądać otaczające nas widoki. W dolinie Chochołowskiej występują ciekawe formacje skalne min. Niżna Brama Chochołowska i Wyżna Brama Chochołowska. Ostatnie 100 m do schroniska to ostra droga po górę po kocich łabach. W schronisku możemy odpocząć lub zostać na noc (w sezonie letnim warto rezerwować nocleg z wyprzedzeniem). Droga powrotna do Zakopanego wiedzie tą samą trasą.

Inne trasy

To oczywiście tylko przykładowe trasy rowerowe, w samych okolicach Zakopanego przewodniki turystyczne wymieniają ich około 15 a to tylko podstawowe warianty. Możemy przecież zaplanować własną trasę prowadzącą po interesujących miejscach, a takich na Podhalu i w Tatrach nie brakuje. Turystyka rowerowa w Tatrach jest trochę na uboczu wędrówek szlakami górskimi, jednak może ona dostarczyć równie niezapomnianych wrażeń. Poniżej skrócona informacja o innych, raczej trudnych, trasach rowerowych.

Zakopane – Gubałówka – Ząb – Poronin – Zakopane

Cała trasa liczy sobie około 25 km i wiedzie przez Ząb – najwyżej położoną wieś w Polsce. To głównie z różnicy wzniesień wynika trudność tej trasy. Odcinek z Gubałówki, przez Bystre do Zębu naprawdę trudny. Dalej przez Suche do Poronina i z powrotem do Zakopanego. Zaletą trasy są przepiękne widoki na całą panoramę Tatr.

Zakopane – Bukowina Tatrzańska – Gilczarów – Zakopane

Długość trasy to 30 km, a cały smaczek to podjazd z Bukowiny do Gilczarowa Górnego. Ten fragment trasy był elementem wyścigu Tour de Pologne jako odcinek górski. To wymownie świadczy o trudności tego podjazdu. Można też w ramach przygotowań przed podjazdem wypocząć w Bukowińskich Termach. Cała trasa trudna, ale przyjemna – polecamy.